Η Μουσικοκινητική Αγωγή στην Προσχολική Ηλικία
Η Μουσικοκινητική Αγωγή είναι μια καλλιτεχνική δραστηριότητα, που βοηθά τα παιδιά να ξεδιπλώσουν τα ταλέντα τους με τον πιο διασκεδαστικό τρόπο! Κάθε παιδί χρειάζεται να του δοθεί η ευκαιρία να ανακαλύψει κάποιο από τα ταλέντα, που σίγουρα έχει. Το μάθημα της Μουσικοκινητικής Αγωγής γίνεται σε όλες τις ηλικίες, κυρίως όμως απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας και κατά κύριο λόγο διδάσκεται σε ομαδικό επίπεδο.
Κύριος στόχος του μαθήματος είναι να καταφέρουν τα παιδιά να γνωρίσουν τον κόσμο της μουσικής και του χορού, με δημιουργικό και ευχάριστο τρόπο. Η συνάντηση της μουσικής, του λόγου και της κίνησης δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να αξιοποιήσουν τις υπάρχουσες εμπειρίες τους, ώστε να αναπτυχθούν σωματικά, γνωστικά και συναισθηματικά, να αναπτύξουν τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία και να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στις τέχνες και ιδιαίτερα σε αυτή του χορού.
Το παιχνίδι, το τραγούδι, ο χορός, τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούνται είναι τα μέσα με τα οποία τα παιδιά βιώνουν τις μουσικοχορευτικές έννοιες, πειραματίζονται, άλλοτε εκτελούν και άλλοτε δημιουργούν μουσικοκινητικές συνθέσεις. Η ένωση της μουσικής με την κίνηση και το λόγο δίνει την ευκαιρία για πολύπλευρες δημιουργικές δραστηριότητες, με αποτέλεσμα τα παιδιά να αγαπήσουν τον χορό και την άσκηση. Απολαμβάνουν τη συνεργασία και την ομαδικότητα, αποκτούν αυτογνωσία, εγείρεται η φαντασία τους και ανακαλύπτουν τα πρώτα σημάδια της αυτοπεποίθησής τους. Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες των τελευταίων ετών, τα παιδιά, που ασχολούνται με την μουσικοκινητική από μικρή ηλικία, γίνονται ευφυέστερα.
Με την Μουσικοκινητική Αγωγή τα παιδιά βιώνουν μέσα από το σώμα και την κίνηση του τους νόμους της μουσικής, της μετρικής, του λόγου, του χώρου και της κίνησης. Κάθε παιδί έχει το δικό του ατομικό ρυθμό και με τον δικό του τρόπο ακούει, βλέπει, αντιλαμβάνεται και προσλαμβάνει τις έννοιες. Έτσι, με τη διδασκαλία του μαθήματος επιστρατεύεται το σώμα, με την κίνηση και την όξυνση των αισθήσεων, το πνεύμα, με τη μετάδοση γνώσεων σχετικά με τον λόγο, το χρόνο και τον χώρο, αλλά και τη ψυχή, φέρνοντας έτσι το παιδί σε επαφή με αισθητικές μορφές.
Με την μεθοδική εκμάθηση τα παιδιά αποκτούν τον έλεγχο των μεγάλων μυών του σώματος τους και θέτουν τα θεμέλια για τη σωστή κινητική τους ανάπτυξη. Έτσι, ο διδάσκοντας φροντίζει να διαχωρίσει το μάθημα σε τρία ουσιαστικά και διακριτά μέρη, την προθέρμανση, το κύριο μέρος και την αποθεραπεία, προκειμένου να καταστεί ασφαλέστερη και ομαλότερη η λειτουργία του προγράμματος. Έτσι, στην έναρξη του μαθήματος επιλέγεται συνήθως το κατάλληλο για την περίσταση μουσικό κομμάτι το οποίο και θα αποτελέσει το βασικό στοιχείο του μαθήματος, καθώς θα προσφέρει ευχαρίστηση στους συμμετέχοντες σύμφωνα πάντοτε με την ηλικία των παιδιών. Η συνέχιση του μαθήματος γίνεται με το κύριο μέρος, όπου τα παιδιά, κυρίως σε κύκλο, ακολουθούν τις μουσικές νότες, είτε κάποιο μουσικό όργανο, προκειμένου να ενταχθούν σωστά στο ρυθμό της μουσικής. Επιπλέον, πριν τη λήξη του κυρίως μέρους, ζητούμε συνήθως από τα παιδιά να εκτελέσουν ελεύθερα κινήσεις ώστε να μην αναπτύξουν φραγμούς απέναντι στα άλλα παιδιά, αλλά και να «λύσουν» το σώμα τους βλέποντας στον καθρέφτη τον ίδιο τους τον εαυτό . Τέλος, στην αποθεραπεία επιλέγεται ένα διαφορετικό είδος μουσικής, το οποίο κυρίως προσφέρει ηρεμία και χαλάρωση στον συμμετέχοντα.
Ένας από τους σημαντικότερους στόχους που συνήθως επιτυγχάνονται μέσα από τη Μουσικοκινητική Αγωγή είναι η κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών, που κυρίως αποβλέπει στο να τα βοηθήσει να αναπτύξουν την προσωπικότητα τους και να ενταχθούν ομαλά στο κοινωνικό σύνολο.
Πηγή: Βενετία Λασκαρίδη
Γυμνάστρια
www.oloigiatopaidi.gr