4 - 5 ετών
Στην ηλικία των 4 χρόνων θα αισθανθείτε για πρώτη φορά, πως το παιδί σας μεγάλωσε!
Η ηλικιακή αυτή περίοδος (4 – 5 χρ.), αποτελεί ένα μεταβατικό στάδιο ανάπτυξης για κάθε παιδί στην οποία εσείς οι γονείς, θα χρειαστεί να το ενθαρρύνετε αποφασιστικά προκειμένου να κατακτήσει όσα πραγματικά μπορεί.
Το σχολείο μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην γνωστική εξέλιξη του παιδιού σε κάθε ηλικία, πολύ περισσότερο δε, στο παιδί που μέχρι τα 4 του χρόνια δεν έχει δεχτεί καμία εξειδικευμένη εκπαίδευση.
Η υποχρεωτική φοίτηση του νηπιαγωγείου, έκρινε αντίστοιχα υποχρεωτική την προετοιμασία του παιδιού στο Προνήπιο, για μια ομαλότερη ένταξη.
Στο συγκεκριμένο τμήμα η εξάσκηση αφορά σε όλους του τομείς, με στόχο να μπορέσει το παιδί να περάσει από το μουτζουρογράφημα στο σχέδιο, από την ομιλία που εξυπηρετεί τις ανάγκες του στον διάλογο και στην έκφραση του συναισθήματός του, από την κίνηση του σώματός του εντός παιχνιδιού, στο άθλημα, από την ύπαρξή του στην ομάδα στην κατάκτηση θέσης και ρόλου μέσα σ’ αυτήν και από την ζωγραφική στην προγραφή και στην προαρίθμηση.
Το παιδί ενισχύεται αποφασιστικά ως προς την αυτονομία του, ώστε να μπορεί να εισπράξει ικανοποίηση από τον τρόπο που το ίδιο μπορεί να διαχειριστεί τα πράγματα και έτσι χτίζει την αυτοπεποίθησή του.
Χρησιμοποιεί την φαντασία του, αντιλαμβάνεται συνθήκες και αφηρημένες έννοιες για πρώτη φορά, σκέφτεται λογικά και σε σειρά, οργανώνεται και λειτουργεί με προσωπικό στόχο. Δημιουργεί τους πρώτους φίλους, ξεχωρίζοντας και επιλέγοντας για πρώτη φορά επίσης, από την ομάδα, το μέλος που του ταιριάζει περισσότερο.
Γίνεται υπολογίσιμο ως μέλος της ομάδας και αποκτά δυναμικά στοιχεία συμπεριφοράς. Κοινωνικοποιείται σταδιακά και μαθαίνει να διαχειρίζεται τις αντιδράσεις του, σε σχέση με τους άλλους.
Η δουλειά μας στο συγκεκριμένο τμήμα, είναι σύνθετη και με ξεκάθαρο στόχο να επιβεβαιώσουμε το «μεγάλωμα» κάθε παιδιού όπως η φύση του ορίζει και όπως το ίδιο μπορεί. Αδυναμίες, μειονεξίες ή όποια άλλα στοιχεία θα το δυσκολέψουν να ολοκληρώσει με επιτυχία αυτή τη μετάβαση, είναι από την αρχή της χρονιάς κυρίαρχο μέλημά κι ευθύνη μας.
Ο συντονισμός της κοινής μας δράσης με την οικογένεια του παιδιού, θα λειτουργήσει ως προς την πρόληψη και την αποκατάσταση της όποιας δυσκολίας και έτσι όταν οι στόχοι του προνηπίου επιτευχθούν, τότε ο επόμενος επιτεύξιμος στόχος, είναι το νηπιαγωγείο!
5 - 6 ετών
Το νηπιαγωγείο είναι το μεγαλύτερο τμήμα του «μικρού» σχολείου και οι μαθητές του, διανύουν την δική τους μετάβαση από την εικόνα παιδιού προσχολικής ηλικίας στην εικόνα παιδιού της σχολικής.
Πρόκειται για την περίοδο στη ζωή του παιδιού, όπου όλες του οι συμπεριφορές είναι πλέον συμπεριφορές μεγάλου παιδιού. Αυτό, δίνει σε μας την μοναδική ευκαιρία να ολοκληρώσουμε το έργο μας στην προσχολική εκπαίδευση με τον πιο θεαματικό τρόπο.
Το νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτική εκπαίδευση και πραγματοποιείται συστηματικά σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ. (Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο) στην διάρκεια του σχολικού αυτού έτους, Έχουμε όλοι μας υποχρέωση να βοηθήσουμε το παιδί να κατακτήσει τις γνώσεις εκείνες που θα του εξασφαλίσουν την είσοδό του στην επόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης.
Η δουλειά μας αφορά, στην εκπαίδευση δεξιοτήτων, με στόχο να γίνουν οι δεξιότητες αυτές γνωστικές ικανότητες του παιδιού, ως το τέλος της χρονιάς.
Τα παιδιά μαθαίνουν να διηγούνται και να αφηγούνται μια ιστορία, ο λόγος τους γίνεται πλούσιος και περιγραφικός, μαθαίνουν να εξηγούν, να ερμηνεύουν και να στοιχειοθετούν την θέση και την άποψή τους. Ολοκληρώνουν τις ποιοτικές και ουσιαστικές λεπτομέρειες στην εκφορά του προφορικού λόγου, ενώ καλλιεργούν και τον γραπτό.
Αναγνωρίζουν γραπτά σύμβολα και τα αναπαράγουν, τα συνδυάζουν μεταξύ τους και παίζουν λεκτικά με τους ήχους τους (συλλαβές). Τολμούν να πειραματιστούν με την ανάγνωση των γραμμάτων που αναγνωρίζουν και κάνουν απλές μαθηματικές πράξεις.
Αντιλαμβάνονται το γιατί και το πώς κάθε γνώσης, η σκέψη τους γίνεται σταδιακά πιο εύστοχη σε συγκρίσεις, σε συνθέσεις και σε σειρά. Ο τρόπος με τον οποίο κατανοούν τις αφηρημένες έννοιες εμπλουτίζεται.
Το παιδί 5 – 6 ετών αντιλαμβάνεται πλέον το περιβάλλον και τους άλλους γύρω του δημιουργικά και λειτουργεί μέσα σ’ αυτά τα πλαίσια παραγωγικά. Συνδιαλέγεται, διεκδικεί, υπερασπίζεται, ανταγωνίζεται. Μαθαίνει να διαχειρίζεται την ήττα και την νίκη του, καθώς επίσης να εκφράζει και να διαχειρίζεται το συναίσθημά του.
Φροντίζει τον εαυτό του, τους άλλους ανθρώπους και το περιβάλλον, συνεργάζεται αποδεχόμενο την διαφορετικότητα του άλλου και γενικά μαθαίνει να λειτουργεί με αποδεκτές, κοινωνικά, συμπεριφορές. Αντιλαμβάνεται την ευθύνη των άλλων και την δική του και τώρα μπορεί να πάρει θέση στην εξέλιξη των πραγμάτων, διατηρώντας θέση κι ορίζοντας συμπεριφορά.
Οι γνώσεις του εμπλουτίζονται και σε καινούριους δυσκολότερους τομείς ενδιαφέροντος, όπως τεχνολογία, επιστήμες, ξένες γλώσσες, άλλοι πολιτισμοί κ.α. Το παιδί λειτουργεί με ενθουσιασμό σε ότι νέο και έχει πλέον την δυνατότητα να ταξινομήσει σωστά τις πληροφορίες που λαμβάνει για να τις χρησιμοποιήσει ξανά και στο μέλλον. Στο τέλος του νηπιαγωγείου, έχουμε ένα παιδί πιο δημιουργικό από πριν, που πιστεύει περισσότερο στις δυνάμεις του και τολμά να προσπαθεί συστηματικά, με πείσμα και προσωπικό γνωστικό κίνητρο, επιδιώκοντας, ένα αντίστοιχο με τον εαυτό του, «μεγάλο» αποτέλεσμα. Νιώθει έτοιμο να λειτουργήσει όπως εμείς, οι υπόλοιποι «μεγάλοι» και διεκδικεί καθημερινά μία θέση ανάμεσά μας.